onsdag 28 oktober 2009

Mer spökerier

Tänk vad lite höstlov kan göra för kreativiteten och för att inte tala om att kunna ta sig tid att översätta några mönster. Ja, övergången till vintertid också för den delen. Tänk att få vakna kl 5 på morgonen och få gå upp och sätta sig vid datorn och översätta mönster. Vad man hinner med mycket! Å andra sidan så somnar man ju redan kl 8 på kvällen, nästan innan barnen hunnit lägga sig. Tja, nu börjar det ju rätta till sig så att man somnar och vaknar i vettig tid igen men de första dagarna är knasiga. Ja, som ni kanske förstår är jag inte så positiv till det eviga hattandet med klockan. Varför inte behålla sommartiden året om om det nu är så besvärligt med vintertid?

Nu var det ju inte vinter- och sommartid som var det viktiga utan virkmönster. Jag hittade ytterligare ett lämpligt Halloweenmönster i mina gömmor. Ett sött litet spöke från Lion Brand. Mönstret är översatt med tillstånd från Lion Brand Yarn Company (The pattern is used with permission from Lion Brand Yarn Comapny).


Genie the Ghost


Lion Brand® Vanna's Choice®
Mönster #: 80743AD
Svårighetsnivå: Lätt
Storlek: Ca 10 cm hög

Mått:
Exakta matt är inte viktiga för detta arbete.
Maskförklaring:
2 fm tills (antalet m minskas) Stick ner virknålen i mb och dra igenom garn. Stick ner nålen i nästa mb och dra igenom garn. Gör ett omslag och dra garnet igenom alla 3 omslagen på nålen.
OBS:
Spöket virkas i spiral. Avsluta inte varven om det inte står annat.

Spökets huvud och kropp:
Lägg upp 2 lm med vitt garn.
v 1: Virka 3 fm i första lm. Placera en markör i första m för att markera början av v. Flytta markören efter hand som varven blir klara.
v 2: 1 fm i varje fm.
v 3: Virka 2 fm i varje fm – 6 m.
v 4: 1 fm i varje fm.
v 5: *2 fm i nästa fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm i de sista 3 fm – 9 m.
v 6: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm i de sista 3 fm –12 fm.
v 7: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm i de sista 3 fm – 15 fm.
v 8: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm i de sista 3 fm – 18 fm.
v 9: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm in de sista 3 fm – 21 fm.
v 10: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 5 fm, upprepa från * 3 ggr, 1 fm in de sista 3 fm – 24 fm.
v 11 -12: 1 fm i varje fm. Följ instruktionerna på förpacknigen och fast säkerhetsögon.
v 13: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * – 18 fm.
v 14: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * – 24 fm.
v 15: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från * – 30 fm.
v 16 -19: 1 fm i varje fm.
v 20: *2 fm tills, 1 fm i nästa 3 fm, upprepa från * – 24 fm. Börja stoppa. Fortsätt att stoppa efter hand.
v 21: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprepa från * – 18 fm.
v 22: *2 fm tills, 1 fm i nästa fm, upprepa från * – 12 fm.
v 23: *2 fm tills, upprepa från * – 6 fm.
Ta av garnet.

ARMAR (gör 2):
Lägg upp 2 lm med vitt garn.
v 1: Virka 6 fm i första lm. Placera en markör i första m för att markera början av v. Flytta markören efter hand som varven blir klara.
v 2-5: 1 fm i varje fm.
Ta av garnet.

Montering:
Brodera ett leende med svart garn. Använd efter- eller stjälkstygn. Stoppa armarna lätt och sy fast dem i sidorna. Fäst ändrarna.


Det är bara att sätta sig till rätta med garnerna och sätta igång och virka för fulla muggar.

Virkliga hälsningar!

13 kommentarer:

  1. ÅÅÅ vilket gulligt spöke!! Jättefin blogg du har! Du frågade efter mönstret till den ponny jag har virkat och lagt ut på min blogg, nu har jag även lagt ut en länk till sidan där jag hittade det. Hoppas du gillar det! Massa kramar

    SvaraRadera
  2. Tack tack tack för att du översätter mönster! Man kan bli lite förvirrad av engelska mönster ibland! ;)

    SvaraRadera
  3. Hej, jättebra sida du har här! Lämnade ett medelande på den där söta elefanten, skulle så gärna vilja ha mönstret. (men tänkte att du kanske inte sett kommentaren eftersom den är så pass långt bakåt i tiden)

    marlene_820102@yahoo.com

    SvaraRadera
  4. Åh så söt men läskigt spöke du hittade...

    Jag vill passa på att önska dig en trevlig halloween!

    SvaraRadera
  5. Vilket gulligt spöke =)
    Och vad mycket fint du har på bloggen, här kommer jag att hitta mycket inspiration.
    Ha en skön kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  6. SKulle vilja att du lägger ut lite julmönster, vill börja virka till jul.
    //Elsa

    SvaraRadera
  7. Hejsan Ella och alla andra!

    Ja, min tanke är att det ska komma lite julmönster efter hand. Det finns redan ett ute på bloggen. Om du kollar bland etiketterna ovan ser du att det står jul. Klicka på den och du hittar en jättesöt kyckling med tomteluva. Jag började på en sådan till min dotter i somras men har inte haft tid och inspriation att slutföra den förrän nu.

    Jag hoppas hinna med något mönster i veckan i alla fall.

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  8. thanks for asking permission to translate my Christmas tree pattern! That should be fine, go ahead and translate it!

    SvaraRadera
  9. Cissi,
    Thank you for comments on my blog. Please go ahead and publish the patterns in Swedish. The more people to sahre with the better.
    January from yellowpinkandsparkly.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Toppen, detta blev min andra amigurumi någonsin och jag är stolt som jag vet inte vad.
    Stort tack!

    SvaraRadera
  11. Hejsan! Jag får sån lust att virka när jag ser det här, så nu sitter jag här med virknål och garn i högsta hugg! Har kommit till varv 5, och där fattar jag inte riktigt, vad menar du? med dom där stjärnorna å de? Jättebra blogg! :D

    // Lillan

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Ursäkta att jag inte hört av mig tidigare. Om du inte har fått hjälp av någon annan så kommer det en förklaring nu. *-* betyder att det som står mellan stjärnorna ska du upprepa. Ibland ska du göra det varvet ut, ibland (som i detta fallet) ett visst antal gånger.
    Hänger man upp sig på vad det står kan man ibland räkna sig till vad som menas. Hoppas du kan fortsätta nu.

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  13. Japp, så har mitt första spöke sett dagens ljus, med inspiration från dej - tack:O)

    Böö, på dej!

    SvaraRadera