måndag 30 november 2009

Snögubbe

På begäran kommer här nu en snögubbe som är snabb och enkel att göra men som också blir såå fin. När jag virkade min snögubbe använde jag mig av Svarta Fårets Raggsocksgarn men andra lite tjockare garner går också bra. Mönstret som jag översatt har jag fått tillstånd att översätta av Lion Brand Yarn Company (used with Permission of Lion Brand Yarn Company).

Amigurumi Snögubbe


Lion Brand® Wool-Ease®
Mått: ca 18 cm hög (Exakta matt är inte viktiga för detta arbete.)

Maskförklaring:
2 fm tills (minskning) Stick ner nålen i en fm och dra upp en ögla. Stick ner nålen i nästa fm och dra upp en ögla, omls och dra igenom alla 3 öglorna.

Observera: Virka varven i spiral, avsluta dem inte om det inte står annat.

Huvud
Lägg med vitt garn upp 2 lm.
v 1: Virka 6 fm i första lm. Placera en markör där varvet börjar och slutar. Flytta markören efterhand som varven blir färdiga.
v2: 2 fm i varje fm - 12 fm.
v 3: *2 fm i nästa f m, 1 fm i nästa fm, upprep från * - 18 fm.
v 4: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprep från * - 24 fm.
v 5: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 3 fm, upprep från * - 30 fm.
v 6: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, upprep från * - 36 fm.
v 7 -14: 1 fm i varje fm.
v 15: *2 fm tills, 1 fm i nästa 4 fm, upprep från * - 30 fm.
v 16: *2 fm tills, 1 fm i nästa 3 fm, upprep från * - 24 fm.
v 17: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprep från * - 18 fm.
Ta av garnet.

Kropp
Lägg med vitt garn upp 2 lm.
v 1-6: Virkas som v 1-6 på huvudet - 36 fm.
v 7: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 5 fm, upprep från * - 42 fm.
v 8: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 6 fm, upprep från * - 48 fm.
v 9: Virka fm i bakre mb i varje fm.v 10 -19: 1 fm i varje fm.
v 20: *2 fm tills, 1 fm i nästa 6 fm, upprep från * - 42 fm.
v 21: *2 fm tills, 1 fm i nästa 5 fm, upprep från * - 36 fm.
v 22: *2 fm tills, 1 fm i nästa 4 fm, upprep från * - 30 fm.
v 23: *2 fm tills, 1 fm i nästa 3 fm, upprep från * - 24 fm.
v 24: *2 fm tills, 1 fm i nästa 2 fm, upprep från * - 18 fm.
Ta av garnet.

Näsa
Lägg med orange garn upp 2 lm.
v 1: Virka 4 fm i första lm. Placera en markör där varvet börjar och slutar. Flytta markören efterhand som varven blir färdiga.
v 2 och 4: 1 fm i varje fm.
v 3: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa fm, upprep från * - 6 fm
v 5: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, upprep från * - 8 fm
Ta av garnet.

Armar (gör 2)
Lägg med vitt garn upp 2 lm.
v 1: Virka 6 fm i första lm. Placera en markör där varvet börjar och slutar. Flytta markören efterhand som varven blir färdiga.
v2: 2 fm i varje fm - 12 fm.
v 3- 10: 1 fm i varje fm.
Ta av garnet.

Hatt
Lägg med svart garn upp 2 lm.
v 1-5: Virkas som v 1-5 på huvudet - 30 fm.
v 6: Virka fm i bakre mb i varje fm.
v 7 -13: 1 fm i varje fm.
v 14: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 4 fm, upprep från * - 36 fm.
v 15: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 5 fm, upprep från * - 42 fm.
v 16: *2 fm i nästa fm, 1 fm i nästa 6 fm, upprep från * - 48 fm.
Ta av garnet.

Halsduk
Lägg upp 71 lm.
v 1: 1 fm i andra lm från nålen och därefter i varje lm - 70 fm.
v 2-4: 1 lm, vänd, 1 fm i varje fm.
Ta av garnet.

Pompombollar (gör 2)
Lägg upp 2 lm.
v 1: Virka 6 fm i första lm. Placera en markör där varvet börjar och slutar. Flytta markören efterhand som varven blir färdiga.
v 2: Virka 2 fm i varje fm - 12 fm.
v 3 och 4: 1 fm i varje fm. Stoppa med lite fyllning.
v 5: 2 fm tills i varje fm.
Ta av garnet.

Montering
Följ instruktionerna på förpackningen och sätt fast säkerhetsögonen i huvudet. Stoppa huvudet fast. Stoppa näsan och sy fast den på huvudet. Lägg lite stoppning i hatten och sy fast den på huvudet. Stoppa kroppen fast och sy fast huvudet på kroppen. Stoppa armarna lätt och sy fast dem på kroppen. Sy fast pompombollarna i var ände på halsduken. Knyt halsduken runt halsen. Fäst ändarna.

Förkortningar
lm = luftmaska
fm = fast
upprep = upprepa
v = varv
Learn to Crochet Instructions: http://learnToCrochet.LionBrand.com


Håll till godo med ytterligare ett härligt amigurumimönster.

Virkliga hälsningar!

4 kommentarer:

  1. Har just gjort klart min sögubbe! :)
    Å jag är sååå nöjd :)

    Jag gjorde 'korsstygn' till ögon, för jag har inga riktiga, å det blev kanon!
    Moroten va lite lurig för jag hade nog för tjokt garn...
    Gjorde fransar på halsduken istället å virkade bara ett varv (tycker det blev bäst).

    Nu till mitt bästa tips -> FYLL HALVA UNDERKROPPEN MED RIS! Å så resten med fyllning...
    Den står vääääldigt stadigt!

    Hejhopp /Sanna

    SvaraRadera
  2. Hej Sanna!

    Jätte bra tips med riset. Så långt hade jag inte tänkt själv.
    Till min snögubbe använde jag Svarta Fårets Raggsocksgarn men till moroten hade jag Garngrossistens Viola och det funkade bra. Lite pilligt brukar det vara i början men det rättar för det mesta till sig.

    Till ögon på min snögubbe hade jag svarta brads (färgade pappersklämmor, jungfruben). Det funkar jättebra och det är lätt att sätta dit dem.

    När jag är färdig med min Funky Santa ska jag ta kort på några av mina senaste amigurumi och lägga ut bilderna på bloggen. Då får du se hur den blev.

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  3. vad söööt den e !!Gillar oxå snögubbar ,har gjort ett pat tre st nu,hehe=)

    SvaraRadera
  4. Ja, de kan bli hur underbara som helst. Just nu blir det nog inte fler men vem vet :-)).

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera