tisdag 8 december 2009

Kan man använda vilket garn som helst?

Ja, i princip fungerar de allra flesta garner bra tycker jag.
Ett favoritgarn som jag har är Svarta Fårets Raggsocksgarn. Det finns en hel del färger i det men kanske inte en fullständig färgkarta ändå. Ett annat garn som jag också blivit förtjust i och som det finns många färger av är Marks & Kattens Carolina. Svarta Fårets Freja finns också i många olika färger men det delar sig lite lättare (tycker jag) än Carolina. Annars tror jag att det är samma garn i princip.

Till nallen och katten i Mia Bengtssons bok har jag använt Svarta Fårets Sara i vitt, svart och brunt och istället för ett tjockt garn har jag virkat med dubbelt garn. Det har också gått bra.

Garner som är svårare att jobba med är pälsgarner och garner med "bubblor" på. Pälsgarnerna är svåra därför att pälsen skymmer maskorna. Man får virka med fingrarna, dvs känna efter var maskorna finns. Å andra sidan blir det väldigt effektfullt när det kommer på plats.
Garnerna med bubblor eller knottror kan också skymma maskorna men dessutom kan det vara svårare att dra garnet genom maskorna. Man kan behöva gå upp en virknål i storlek.

Om man använder mohairgarner ska man tänka på att man kanske behöver 2 eller 3 trådar garn. Mohair är mer ett stickgarn och resultatet blir inte så fint som när man stickar. Tänker man sig en luddig figur kan den effekten försvinna när man virkar eftersom virkmaskor är tätare än stickmaskor. Ett tips i så fall är att man först gör en liten provlapp använder en borste för att borsta upp garnet så att det blir fluffigare. Då ser man om man får fram den effekt som man vill ha.

Sammanfattningsvis kan man säga att de allra flesta garner fungerar bra. Personligen undviker jag morhairgarner om de inte ska användas som en effekt. Tänk bara på att garnerna ska ha ungefär samma tjocklek (samma stick- eller virknålsstorlek) när du kombinerar ihop dem

12 kommentarer:

  1. Jättebra tips.Jag ska virka i bara mohairgarn för att få det luddiga, så det med en provlapp blir kanon.

    SvaraRadera
  2. Tack! :-) Din sida är verkligen inspirerande!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Det betyder så mycket att få de där uppmuntrande orden och när man helt plötsligt träffar någon i verkliga livet som dessutom läser ens blogg då inser man att man är inte så ensam hemma vid datorn som man känner sig.

    Ha det gott!
    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  4. Det här är kanske en korkad fråga, men jag är nybörjare och får väl skylla på det. Hade äntligen möjlighet att besöka en garnbutik igår och kom hem med alldeles för tunt garn... Det var ett riktigt antiklimax! Men hur funkar det att virka med dubbelt garn när man bara har ett nystan i varje färg? Gör man kanske inte det då...? Det jag köpte hette Sandnes tror jag och det stod nåt om Superwash på själva omtaget. 100 % merinoull.

    SvaraRadera
  5. Vet inte om du känner till det här garnet, men det heter iallafall Lanett och är från SandnesGarn. 50 gr = 195 meter. Finns det några riktlinjer för vad man ska försöka hålla sig inom för några gram och meter?

    SvaraRadera
  6. Hejsan Linda!
    Jag ska försöka svara på båda dina frågor.

    Jodå, det går jättebra att bara ha ett nystan i varje färg. Leta upp änden inuti garnnystanet och nysta upp ungefär hälften av garnet till en boll. Ta sedan änden från bollen och änden inifrån nystanet och virka på som vanligt. Du har dubbelt garn. Eftersom det är så många meter i nystanen tror jag att det kommer att räcka alldeles utmärkt.

    "Lagom" tjocka garner ligger på ca stickor 4. Att jag säger stickor beror på att det är inte alltid grossisterna sätter ut virknålar på banderollerna (omtaget). 50 g nystan brukar för det mesta räcka om det inte är ett väldigt stort arbete man gör och om det inte är ett väldigt tjockt garn. Ju tjockare garn desto mer väger det per meter och man får mindre antal meter garn i nystanet. Men som sagt garn med tjocklek 4 brukar räcka väldigt bra.

    I Sverige använder vi inte viktmått som mätsticka. I anglikanska länder använder man gärna beteckningar som ww (worsted weight yarn). För oss är det obegripligt. Vi är så vana vid att man anger en tjocklek på stickor eller virknålar men för dem anger beteckningen ett förhållande mellan vikt och längd på garnet.

    Du verkar i alla fall ha fått tag på ett mjukt och gott garn. Jag hoppas inte det var alltför dyrt. Merinoull brukar vara dyrare än garn i acrylblandningar som man brukar få betala 10-30 kr/nystan för. Till amigurumi är det överkomliga priser.

    Hoppas att du har fått lite hjälp. Fråga gärna på om det är mer du vill ha reda på!

    Virkliga hälsningar

    SvaraRadera
  7. Jag kör mest på akrylgarn och det fungerar kanon när man gör amigurumisar eller stickar något. Ibland kan jag även tänka mig att använda bomullsgarn speciellt när man gör torgvantar för att få en skönare känsla :) Men det är så olika vad man som person väljer för garn. Det viktigaste som jag kan tycka är att man TRIVS med DET GARN man har valt att vilja virka i.

    Kram och tack för en super bra blogg! Fick förresten till det med min luma stjärna.

    LÄNK; http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.13275423

    SvaraRadera
  8. Jag älskar din blogg! Tack för alla fina mönster!

    SvaraRadera
  9. Stort tack för hjälpen! Jag får nysta på och se om det blir bra med dubbelt garn. Tack, tack!

    SvaraRadera
  10. Hej! Har tips en om ny amigurumi att översätta.
    Den finns här: http://www.favecrafts.com/Crochet-Amigurumi/Pink-Rabbit-Witch

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Tack för tipset. Jag ska försöka få kontakt med designern och få tillstånd av henne att översätta mönstret. Det var en jättesöt amigurumi!

    Virkliga hälsningar!

    SvaraRadera
  12. Gillar verkligen din blogg, ska sätta igång med alla nya mönster jag hittat här! Jag har provat det mesta i garnväg, och jag gillar verkligen vanligt Fuga-garn. Det funkar dock med tunnare garn också, Amigurumisarna blir så små och söta då. Man måste ju bara tänka på att då välja en tunnare nål.

    SvaraRadera