tisdag 5 januari 2010

Ny valp: King Charles

Jag kan inte låta bli att översätta ett mönster till. De är bara sååå bedårande. Denna gången blir det Cavalier King Charles Spaniel-valpen som översätts. Även denna gång är det Beths mönster som jag översatt. När det gäller detta mönstret kan man variera valparna nästan hur mycket som helst. Naturen är variationsrik :-).

På era kommentarer har jag märkt att ni gillar valpmönsterna och jag kommer att översätta allihopa men jag kanske tar ett litet avbrott från dem nu.

I mönstret finns det öglemaskor (öm) som ska virkas till öron och svans. För dem som inte kan virka öm kan jag tipsa om länkar till
Crochet Me
, Dummies och Suite101. Förklaringarna är på engelska och det är lite olika svårighetsgrad på dem. Både Crochet Me- och Dummieslänken har bilder.

Nu över till mönstret.

Amigurumi valpmönster: Cavalier King Charles Spaniel



Valpen är ca 12,5 cm hög sittande.
Material:
- Garn i Cavalier Spanielfärger huvudsaklig färg = brun eller svart kontrastfärg = off white och brun
- virknål 3,5 mm
- 12 mm djurögon
- Pärlgarn eller annat mörkbrunt garn runt ögonens omgivning (valfritt)
- Virknål 9 Boye till ögonen
- Sextrådars svart broderigarn till nos och mun

Virka så tätt att inte stoppningen syns mellan maskorna.

Ögats omgivning: använd pärlgarn och virknål 9
1. Lägg upp 7 lm, slut till en ring. Virka 14 fm i ringen, avsluta med 1 sm, 1 lm.
2. (1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm) 2 ggr; 1 fm i nästa fm, (1 fm, 1 hst) i nästa fm, (1 st i nästa fm, 2 st i nästa fm) 3 ggr; 1 st i nästa fm, (1 hst, 1 fm) i sista fm. Ta av garnet.
Placera pinnen på ögat genom hållet i mitten på ögats omgivning.

Huvud: använd din huvudsakliga färg
1: Lägg upp 2 lm, virka 7 fm i andra lm från nålen. 7 fm
2: 2 fm i varje fm. 14 fm
3: (1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm). 21 fm
4: (1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm). 28 fm
5: (1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm). 35 fm
6-15: 1 fm i varje fm.
När v 15 är klart, fäst säkerhetsögon mellan v 12 och 13, med 7 maskors mellanrum.
16: (1 fm i nästa 5 fm, 2 fm tills). 30 fm
17: (1 fm i nästa fm, 2 fm tills). 20 fm. Stoppa huvudet fast men låt inte stoppningen synas genom maskorna.
18: (2 fm tills). 10 fm. Avsluta stoppningen av huvudet.
19: (2 fm tills). 5 fm. Stäng öppningen och lämna en lång ände till att sy fast huvudet på kroppen.

Nos: och bläs till brun och vit valp. (Utelämna bläsen om valpen är trefärgad.) Använd vitt (Bläs är den vita markering som finns i huvudet på hästar. Kanske även kallas så på hundar. Övers anm.)
1: Lägg upp 3 lm, virka 3 fm i andra lm från nålen, 6 fm i sista lm, 3 fm på motsatta sidan i samma lm som de första 3 fm. 12sc
2: (1 fm i nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm). 15 fm
3: 1 fm i varje fm.
För brun och vit valp med bläs:
Virka 1 fm i nästa 4 fm så att du kommer till överdelen av nosen. Avsluta med 1 sm, 1 lm, 1 fm i samma m och nästa fm, 1 lm, vänd.
4-5: 1 fm i nästa 2 fm, 1 lm, vänd.
6: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd.
7-12: 1 fm i nästa 3 fm, 1 lm, vänd. I slutet på detta v, virka fm från änden på bläsen och ner mot nosen; virka sm löst runt nosen till den motsatta sidan av bläsen och sedan åter fm på den motsatta sidan av bläsen. Avsluta med 1 sm på den första fm överst på bläsen. Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast nos och bläs i ansiktet.
För trefärgad valp:
4 Virka 1 fm i nästa 4 fm så att du kommer till överdelen av nosen, byt till brunt garn och virka fm runt resten av nosen till den första fm. Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast nosen på huvudet. Placera nosen mellan ögonen, långt ner på huvudet. Stoppa nosen något. Sy fast nosen och bläsen vid huvudet hela vägen.

Öron: Dessa öron är för Cavalier Spaniel-valpen, använd den huvudsakliga färgen
1: Lägg upp 2 lm, 6 fm i andra lm från nålen, 1 lm, vänd. 6 fm
2: Virka öglemaskor (öm) i varje fm (öglorna hamnar på "avigsidan" av arbetet), 1 lm, vänd. 6 öm
3: 1 fm i varje m, 1 lm, vänd
4: Virka öm i varje fm, 1 lm, vänd.
5: Öka med 2 fm på detta v, 1 lm, vänd. 8 fm
6: Virka öm i varje fm, 1 lm, vänd. 8 öm
7: 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd.
8: Virka öm i varje fm, 1 lm, vänd. 8 öm
9: Hoppa over första fm, 1 fm i nästa 2 fm, hoppa över nästa fm, 1 fm i nästa 2 fm, hoppa över nästa fm, 1 fm i sista fm, 1 lm, vänd. 5 fm
10: Virka öm i varje fm. Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast öronen vid huvudet. Sy fast öronen under v 4 på huvudet.

Till brun och vit valp, använd den huvudsakliga färgen och sy tre raka stygn över överkanten på ögat i en vinkel som ger ett längtande valputseende. Till den trefärgade valpen, använd brunt garn till stygnen ovanför ögat.
Använd 6-trådigt broderigarn (dela trådarna och lägg sedan ihop dem igen) och sy plattsöm i en triangel till nosspetsen i änden på nosdelen. Sy sedan två lösa tråckelstygn till mun.

Kropp: använd den huvudsakliga färgen
1: Lägg upp 2 lm, virka 7 fm i andra lm från nålen. 7 fm
2: 2 fm i varje fm. 14 fm
3: (1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm). 21 fm
4: (1 fm i nästa 2 fm, 2 fm i nästa fm). 28 fm
5-8: 1 fm i varje fm. 28 fm
9: (1 fm i nästa fm, 2 fm tills) 3 ggr, 1 fm i återstående 19 fm. 25 fm (bakdelen av kroppen formas)
10: 1 fm i varje fm. 25 fm
11: 1 fm i nästa 11 fm, (2 fm tills, 1 fm i nästa fm) 3 ggr; 1 fm i sista 5 fm. 22 fm (framdelen av kroppen formas)
12: 1 fm i varje fm. 22 fm
13: (1 fm i nästa 9 fm, 2 fm tills). 20 fm.
14: (1 fm i nästa 2 fm, 2 fm tills). 15 fm
15: 1 fm i varje fm. 15 fm.
Stoppa kroppen fast.
16: (1 fm i nästa fm, 2 fm tills). 10 fm. Ta av garnet. Avsluta stoppningen av kroppen.
Placera huvudet på nacken och sy fast det på kroppen

"Magbeklädnad" i kontrastfärg: använd kontrastfärg (vitt)
1: Lägg upp 2 lm. Virka 2 fm i andra lm från nålen, 1 lm, vänd. 2 fm
2: 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd. 2 fm
3: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd. 3sc
4: 1 fm i varje fm, 1 lm, vänd. 3 fm
5: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd. 4 fm
6: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd. 5 fm
7: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd. 6 fm
8: Öka 1 fm på detta v, 1 lm, vänd.7 fm
I slutet av detta v virkas fm jämnt fördelat runt om magbeklädnaden. Avsluta v med 1 sm i första fm. Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast magbeklädnaden på framdelen av kroppen.

Ben: använd kontrastfärg vit, gör 2 bakben och 2 framben.
Bakben
1: Lägg upp 2 lm, virka 6 fm i andra lm från nålen. 6 fm
2: 2 fm i varje fm. 12 fm
3: 1 fm i nästa 4 fm, (1 st i nästa fm, 1 fm i nästa fm) 3 ggr; 1 fm i sista 2 fm. 12 fm
4: 1 fm i nästa 3 fm, (2 fm tills) 3 ggr, 1 fm i sista 3 fm. 9 fm
5-9: 1 fm i varje fm.
Stoppa nedre halvan av benen men inte så fast som du har stoppat huvudet och kroppen.
Virka i slutet av v 9 2 eller 3 m till och platta sedan till benet och virka igen benet med fm. Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast benet vid kroppen.
Framben: Virkas lika som bakbenen men med ett extra v (10 v istället för 9). Avsluta på samma sätt som bakbenen.
Sy fast benen på kroppen mot ryggen mellan v 5 och 8.
Sy fast benen på kroppen på var sida av framsidan av kroppen mellan v 11 och 14. Fäst överdelen av benen mot överdelen av kroppen.


Svans: i kontrastfärg
1: Lägg upp 2 lm, 5 fm i andra lm från virknålen. 5 fm
2: 1 öm i varje fm. 5 öm
3: 1 fm i varje fm. 5 fm
4: 1 öm i varje fm.
5: 1 fm i varje fm.
6: 1 öm i varje fm
7: Öka 1 fm på detta v.
8: 1 öm i varje fm.
Ta av garnet och lämna en lång ände till att sy fast svansen på kroppen. Klipp en liten bit piprensare, vik den dubbel och vrid "benen" om varandra. Stick in den i svansen och sy fast den i kroppen mellan bakbenen. Böj svansen så att pekar livligt uppåt :-).

Din Cavalier King Charles Spanielvalp är klar!



Design by Beth Webber 10-16-2009
Alltså, ännu ett härligt valpmönster att njuta av.

Lycka till!

Virkliga hälsningar!

15 kommentarer:

  1. Vad roligt med alla vovve mönster :)

    SvaraRadera
  2. jätte fina hundar du gör! jätte skoj att du lägger ut mönster finns juinte så mycket på svenska!

    tycker du ska ta och översätta hennes dockor med :)

    tack för mönstret!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har precis hittat till din söta blogg och nu tänkte jag passa på att fråga en liten virkfråga: jag lärde mig nämligen sticka i höstas och ska nu ta tag i virkning. Och jag har lyckats få till den kända magiska ringen, men nu ska jag ju börja öka, och hur fanken får man till det!? I böckerna så visas minskningar och en hel del annat, men inte hur själv ökningen går till. Jag har försökt pula på själv, men det blir helt galet.
    Kan du hjälpa mig?

    SvaraRadera
  4. OK! Nu blir det 2 svar i samma kommentar. Ja, jag kommer nog också att lägga ut Beths dockor lite senare i år (hoppas jag, bäst att inte lova för mycket :-)). Även de är jättesöta.
    Sofia: Ibland krånglar man till det mer än nödvändigt :-). Att öka är inte svårare än att du virkar 2 maskor i samma maskbåge. As simple as that! Så när det står "2 fm i nästa fm" så innebär det en ökning av antalet maskor. Var det förklaring på ditt problem? Behöver du mer hjälp så bara hojta. Jag hjälper gärna till.

    Virkliga hälsningar till er båda!

    SvaraRadera
  5. Tackar här med, utifall du inte såg mitt svar på andra stället.

    TACK TACK TACK!!!

    Vad jag blev glad!!!! Nu måste jag bara finna tiden att virka mig en liten ruby (för det är en sån jag har) cavalier. :-)

    Säger som en annan, kan du inte översätta dockorna med??

    KRAM
    Carina

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för att du delar med dej! Jag har inte virkat tidigare, men du har verkligen inspirerat mej till att börja!

    SvaraRadera
  7. Oh vilka fina! De hamnar definitivt på min väntelista! =o)

    SvaraRadera
  8. Vad fina!
    JAg måste pröva.
    Har precis börjat med denna hobby & jag är rädd för att jag är fast...
    Tack för att Du översätter så många fina mönster!!!
    Kram!!!
    (scrappida.blogg.se)

    SvaraRadera
  9. Hur får jag tagi dessa fina mönsterbeskrivninga
    GUMO

    SvaraRadera
  10. Hej!
    De små hundarna är jattefina.
    Kommer att börja virka ikväll.

    SvaraRadera
  11. Hej,var in och titta hos beth, kan inte engelska så bra så jag förstord inte mycket,men kan du översätta mönstren på de beådrande kattungarna och de andra valparna!!!!

    SvaraRadera
  12. Hej och tack för det fina mönstret.
    Jag har tyvärr misslyckat med virkningen för jag
    tycker att garnet jag andvänt inte blir bra. Antingen för tjockt eller för smått. Vilket garn har du använt på bilden.? Blir jättetacksam för svar. :-)
    Hälsningar från Pia i Norrköping och matte till en
    cavalier king charles liten hund.

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Har nu virkat några cavalierer. Inte dessa färgerna dock, utan black & tan och ruby ;-)
    Jag delar gärna med mig av de, både bilder o beskrivning.
    Vet bara inte hur jag gör de hihihi
    Mvh Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  14. Vilket himla mysigt mönster! Jag måste verkligen testa på det när jag känner att jag klarar av det. Har precis börjat virka och tycker att det är skit kul! :)

    SvaraRadera